6a0120a626531c970b01b7c791f805970b-500wi

Contenttips voor visual designers

Posted on Posted in Geen categorie

Klanten die zitten te zuchten bij de presentatie van je ontwerp. Vaak heb je het zelf niet door, maar ze storen zich aan de gebrekkige content in je design. Je verwacht dat klanten doorhebben dat het daar nu even niet om gaat. Maar dat doen ze vaak niet. Hier een paar tips om geen minpunten te scoren in je ontwerp.

Ik heb veel met webontwerp-bureaus samengewerkt (ben bij ze in dienst geweest) en begrijp hoe lastig het is. Website + content, dat lijkt een simpel sommetje, maar de praktijk is weerbarstig. Er zijn bureaus die de waarde van content erkennen en daarom teksten, beelden, microcopy in sprint 0 al centraal stellen. Maar veel bureaus zijn nog niet zover en de stap is best moeilijk te maken. Een website bouwen en content ontwikkelen blijken heel verschillende processen te zijn.

Hier een paar richtlijnen om te zorgen voor content in je designs die niet excellent is, maar evenzogoed ‘prima’.

Gebruik echte, actuele content
Lorum ipsum, dat doet inmiddels niemand meer. Maar wat velen nog wel doen: lukraak teksten van de huidige website van de klant kopiëren naar het visual design. Oude, achterhaalde berichten. Teksten die een heel andere bedoeling hadden dan jij denkt. Foto’s van medewerkers die met gedoe zijn vertrokken. Dat soort zaken. Onthoud: je klant leest echt wat er in die visual designs staat en denkt ‘waar slaat dit op’.

Geen uitroeptekens

Om een of andere redenen is de neiging bij visual designers groot om in teksten uitroeptekens te gebruiken. Bang dat het anders niet opvalt? Weet dat de uitroeptekens voor de lezer (de gebruiker van de site) niet bijdragen aan de kracht van de boodschap. ‘Bekijk het laatste nieuws!’ zorgt niet voor meer kliks dan een linktekst zonder uitroepteken. Baat het niet dan schaadt het niet? Toch wel. Opdrachtgevers met een communicatie-achtergrond beoordelen uitroeptekens als onbeholpen en amateuristisch.

Breek netjes af

In veel designs staat een bepaalde tekstboodschap of call to action centraal. Ik zie heel vaak dat die in presentaties niet goed is opgemaakt.

screendump rutgers

Waar?

  • Breek nooit een woord af met een streepje.
  • Eindig een regel nooit met een voorzetsel.
  • Na een punt: volgende regel.Misschien heb je er gewoon geen oog voor, maar sta er dan in ieder geval bij stil: kan dit mooier?

Gebruik geen formulieren-taal

Veel tekst op websites is bedoeld om mensen te bewegen iets te doen: invullen, aanmelden, doorklikken, et cetera. Net als veel anderen heb je wellicht de neiging hier taal te gebruiken zoals je die in formulieren tegenkomt. Naam, postcode. De truc is hier om te doen alsof je met iemand praat, face to face.

  • Dan vraag je niet: ‘Naam?’ – dat doen ze bij de KGB. Je vraagt: ‘Hoe heet je?’
  • Niet: ‘Postcode”of ‘Vul postcode in’, maar: ‘Waar woon je?’

Dit is simpelweg gebruikersvriendelijker.

Hiermee scoor je geheid punten bij de opdrachtgever, zeker als die uit is op ‘meer persoonlijk’.

Gebruik een spellchecker

Logisch, maar toch gebeurt het vaak niet. In presentaties gebeurt het toch vaak dat iemand even op een spelfout wijst en daarna zegt: ‘Maar dat is nu niet belangrijk.’ Waarom noemt zo iemand het dan toch even? Omdat het toch in de weg staat.

Maar…

Zo kom je goed voor de dag. Maar bedenk: ideaal is het nog steeds niet. Het concept van de concept komt pas echt goed tot zijn recht als content er in stijl en inhoud speciaal voor geproduceerd is. Mensen als ik kunnen hier lang over doorzeuren, zal ik nu niet doen.

Wil je dat ik eens meekijk vanuit content-perspectief met een design of concept voor een klant? Goed idee. Bel of mail me.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *