Modellen kunnen intimiderend zijn. Ikzelf – toch al best ervaren – sta soms nog te stamelen als iemand zegt: ken je dat ene model niet, daar werken wij al jaren mee. Als je dan ‘nee’ moet zeggen ben je geen echte expert, toch?
Klooien
Er zijn er zo veel. In de wereld van online communicatie en content maakt bijna ieder bureau een eigen model. Het ultieme model. (Of uitgekauwde inzichten in een nieuw jasje.)
Modellen zijn niet de waarheid. In ons jonge vak is er nog helemaal geen waarheid – we zijn allemaal aan het proberen en klooien en wie anders beweert moet je niet vertrouwen.
Inzicht
Modellen kunnen je helpen om naar de wereld te kijken en leveren je zo misschien inzichten op. En zo niet, dan kun je het model vergeten. Dat geldt tenminste voor de meeste modellen in ons vak.
In mijn nieuwsbrief bespreek ik modellen waar ik graag mee werk – misschien helpen ze jou ook aan inzicht. Meld je aan.
Met welke modellen werk jij graag? Laten we uitwisselen.